Geen vraag te gek, omdat begrip begint met oprechte nieuwsgierigheid.
Bowedee: ‘Uiteindelijk leer je het meeste van mensen die zeggen wat ze vinden. Mensen die een andere blik hebben dan je eigen blik. Ik hou van de gesprekken die ik op mijn werk heb. De directheid die erin zit, daar leer ik van. Het stimuleert me om mezelf te zijn en mezelf te blijven ontwikkelen.’
‘Geen vraag te gek’ ontwikkelden we voor Odion, een zorginstelling voor mensen met een beperking. We geven hiermee woorden en betekenis aan hun manier van werken, ontdekt door gesprekken met de mensen van Odion.
Wat betekent ‘Geen vraag te gek’ nu eigenlijk voor medewerkers van Odion? We merkten in gesprekken dat het vooral betekent dat medewerkers ruimte krijgen om creatief te zijn in het vinden van antwoorden. In de arbeidsmarktcampagne die we vervolgens ontwikkelden gingen we hierover in gesprek met Omalley, Eva, Bowedee, Kjeld, Kelly, Ray, Arjen en Lotte. Om te weten wat het hen persoonlijk brengt. Hun ervaringen en verhalen vertaalden we naar een (regionale) social media arbeidsmarktcampagne. Gericht op mensen die net zo open en nieuwsgierig in het leven staan als zij.
Het zijn pareltjes van mensen die we hebben ontmoet. Elk op hun eigen manier geven ze antwoord op ingewikkelde vragen die soms juist eenvoudig te beantwoorden zijn. Maar ook op eenvoudige vragen die juist lastig te beantwoorden blijken. Deze mensen geven ons inzicht in wat het werken in de zorg inhoudt met de kennis, ervaringen en wensen van vandaag. En ook in wat ze erin veranderen en ontwikkelen. Enorm hoopvol.



Kelly: ‘Als kind had ik last van faalangst en nog steeds vind ik het moeilijk om voor mezelf op te komen. Maar als ik zie dat iets voor mensen beter kan, ben ik opeens echt een aanpakker.’







